De oorsprong van ons huidige onderwijssysteem

Gepubliceerd op 17 april 2024 om 00:09

De oorsprong van ons huidige onderwijssysteem

De oorsprong van ons huidige onderwijssysteem ligt 300 jaar geleden, in de tijd van het Victoriaanse tijdperk. In dit tijdperk regeerden mensen de wereld zonder telefoons of computers, maar met informatievoorziening in de vorm van handgeschreven data op papier en reizend per schip. De Victorianen hebben prima werk geleverd. Ze creëerden een wereldwijde computer gemaakt van mensen. Deze computer bestaat anno 2024 nog steeds. We noemen hem de bureaucratische, administratieve machine. Om die machine draaiend te houden heb je heel veel mensen nodig. Om die mensen te produceren hebben ze een andere machine ontwikkeld: de school.

De school

De scholen produceerden de mensen die deel uitgingen maken van de bureaucratische administratieve machine. Ze moesten identiek zijn. Ze moesten 3 dingen leren: een goed handschrift om data mee op te schrijven, leesvaardigheid en uit het hoofd leren rekenen. Ze moesten zo identiek zijn dat je iemand uit Nieuw Zeeland kon inschepen naar Canada waar die persoon meteen aan het werk kon. De Victorianen waren geweldige ingenieurs omdat ze een systeem hebben bedacht dat zo degelijk was dat we er heden ten dage nog steeds gebruik van maken. Er worden eindeloos identieke mensen geproduceerd voor een machine die niet meer bestaat. Het Victoriaanse tijdperk is verleden tijd. Wat moeten we dus met een ontwerp dat identieke mensen produceert en wat is de volgende stap als we er voortaan iets anders mee willen doen?

Digitalisering als hulpmiddel of als doel.

Scholen zoals wij kennen zijn stevig verouderd. Ik zeg niet dat ze niet werken. Het zit fantastisch in elkaar. We hebben het alleen niet meer nodig. Het is ouderwets. Wat voor banen hebben we tegenwoordig? We hebben kantoorpersoneel die computers bedienen, in iedere kantoor, winkel, school, ziekenhuis, overal gebruiken we ze. We hebben ook mensen die deze computers aansturen zodat ze hun werk kunnen doen. Volgens onderzoek gaan kinderen van deze generatie beroepen uitoefenen die nog niet eens bestaan. Waar bereiden we ze dan op voor?

Anno 2024 neemt de digitalisering als hulpmiddel of als doel? alles steeds verder over. YouTube, podcasts, sociale media, AI etc. De mobiele telefoon, met alle beschikbare apps, welke snelle ontwikkeld worden dan voor een ieder van ons bij te houden is. Rekenmachientjes en voorleesapps worden ingezet als hulpmiddelen. Kinderen moeten leren begrijpen wat er gebeurd. Ze moeten kritisch kunnen lezen (begrijpend lezen) en luisteren, leren filteren.

Al die informatie waarmee we overspoeld worden. Wat is waar en wat is niet waar, wat sluit bij mij aan en wat niet. Daarvoor moet je jezelf wel leren kennen. Wie ben ik, wat voel ik, wat gebeurt er in mijn lichaam als ik emotioneel ben, hoe leer ik filteren wie ik ben en wie ik ben in een groep. Hoe zorgen we ervoor dat kinderen leren filteren. We mogen ze tools in handen geven om zichzelf te leren kennen. Persoonlijke ontwikkeling, mentale veerkracht. Wie ben jij zodat jij je onderdeel in het geheel, de maatschappij, kunt innemen. Doen wat je leuk vind binnen een interesse gebied van jouw keuze, voor een baas of zelfstandig.